Wolfenstein: The New Order

#neuromantykpisze

Ostatnio naszła mnie ochota na krótsze i po brzegi wypełnione akcją gry, tak dla odpoczynku od dłuższych i spokojniejszych gier (najpierw „Planescape: Torment”, obecnie „Baldur's Gate”). Padło na kolejną serię gier, obok której przeszedłem obojętnie - wyjątkiem jest multiplayerowy „Wolfenstein: Enemy Territory”.

A że „The New Order” zgarnąłem kiedyś za darmo w ramach rozdawnictwo w Epic Games Store, to postanowiłem zacząć od tego właśnie tytułu.

Tradycyjnie zacznę od rzeczy, które mi się spodobały:

  • System rozwoju umiejętności. Nie jestem fanem wrzucania elementów rpg do gier, które ich nie potrzebują, jak strzelanki właśnie, ale tutaj nie było to inwazyjne. Są cztery kategorie umiejętności pasywnych: stealth, tactical, assault oraz demolition. Jak nazwy wskazują, odnoszą się one do czterech różnych stylów rozgrywki, o których napiszę za chwilkę. Spodobało mi się to, że kolejne umiejętności odblokowujemy poprzez spełnienie określonych warunków. Na przykład żeby odblokować możliwość eliminowania przeciwników rzucając w nich nożami, musimy po cichu zabić nożem pięciu z nich. Chcemy więcej pocisków w magazynku? Musimy zabić określoną liczbę przeciwników zza osłony. I tak dalej. Wolę to o wiele bardziej od tradycyjnego zdobywania punktów doświadczenia i levelowania postaci, by po awansie móc rozdać otrzymane punkty umiejętności.

  • Różne podejścia. Uwielbiam immersive simy, uwielbiam swobodę w przechodzeniu poziomów. Co prawda „Wolfenstein: The New Order” trudno zaliczyć do tego gatunku, ale doceniam, że twórcy umożliwili przejście części gry po cichu - większość przeciwników można zabić z bliska/daleka nożem czy z pistoletem wyposażonym w tłumik, a tych, których się nie da (ponieważ na przykład mają na sobie grube pancerze), można ominąć, na przykład przekradając się szybami wentylacyjnymi. Jednakże równie często

  • Polski wątek. W pewnym momencie bardzo zaskoczyłem się, kiedy usłyszałem język polski w oryginalnym dubbingu. W trakcie rozgrywki główny bohater trafia do Polski i zaprzyjaźnia się między innymi z Polką właśnie. Miłe urozmaicenie.

  • Realia. Spodobała mi się alternatywna historia, w której to Trzecia Rzesza wygrała drugą wojnę światową i to naziści spuścili bombę atomową na terenie USA. Historia dzieje się głównie w 1960 roku - technologia także poszła do przodu.

  • Easter egg, w którym możemy zagrać w poziom z „Wolfenstein 3D”.

  • Znajdźki. Spodobało mi się to, że w trakcie rozgrywki można znaleźć mapy poziomów i lokalizację znajdziek. Co oczywiście nie przeszkodziło mi w nieznalezieniu niektórych. xD Najfajniejszy był pamiętnik Ramony (albo Ani, wybranki głównego bohatera), w którym opisywała swoje losy i kolejne zabójstwa nazistów.

  • Dwie linie fabularne uzależnione od wyboru dokonanego na końcu pierwszego rozdziału. Z powodu ogromnego backlogu przeszedłem grę tylko raz, więc nie wiem, jak wygląda druga linia fabularna, jednakże spodobało mi się takie rozwiązanie. Dzięki temu gra dodatkowo zachęca do powtórnego przejścia gry, jednocześnie drugie przejście pewnie nie będzie identyczne. Fajna sprawa.

Co mi się nie podobało?

  • Fabuła. Początkowo nie było tak źle, z czasem jednak poziom absurdu stawał się coraz wyższy. Włamanie do bardzo dobrze strzeżonego ośrodka badawczego i kradzież trzech prototypów helikopterów, które potem ukryto praktycznie w kryjówce w centrum miasta? Że też nikt ich nie śledził przez całą tą podróż, nikt nie zobaczył, dokąd lecą et cetera? Włamanie się do bardzo dobrze strzeżonego więzienia i ucieczka z niego, przy okazji uwalniając bardzo niebezpiecznych dla reżimu więźniów? Kradzież U-Boata? Wiadomo, to strzelanka, więc historia nie jest tutaj najważniejsza, jednakże przeszkadzała mi przesada i „plot armor”, który nosiło wielu bohaterów opowieści.

  • Rozbawiła mnie też kwestia eksperymentalnej broni laserowej, a raczej ulepszeń do nich, które... można znaleźć porozrzucane tu i ówdzie. Na przykład w kanałach. xD

  • Bossowie. To chyba mój stały punkt programu w przypadku narzekań na gry komputerowe. Naprawdę trudno jest mi natrafić na tytuł, w którym bossowie są bardzo dobrze zrealizowani. Z reguły są frustrujący albo po prostu nudni. Podobnie było w tym przypadku - wszyscy trzej bossowie byli nudni. A grałem na 4 z 5 poziomów trudności.

Podsumowując: jeśli zignorować głupotki fabularne, to gra się naprawdę dobrze. Model strzelania został dobrze zrealizowany, czuć „kopa” każdej z broni. Oceniam tę grę też trochę przychylniej, ponieważ nie zapłaciłem za nią. :')

#steam #gry #przemyslenia #wolfenstein
41db0c99-adbc-4af1-a732-19d681729189
brain

Dwie linie fabularne uzależnione od wyboru dokonanego na końcu pierwszego rozdziału. Z powodu ogromnego backlogu przeszedłem grę tylko raz, więc nie wiem, jak wygląda druga linia fabularna, jednakże spodobało mi się takie rozwiązanie.

Z tego co pamiętam druga linia czasowa dawała nam jakaś inną umiejętność przez co niektóre fragmenty większości map przechodzi się odrobinę inaczej, ale nic wielkiego. Dodatkowo o ile pamiętam zdobywało się jakieś ulepszenia które zwiększały max HP lub armor, ale w danej linii fabularnej mamy dostęp tylko do jednego. Poza tym to drobne zmiany w dialogach wynikające z tego że mamy innego towarzysza oraz w samej fabule pojawia się inna postać dodatkowa w kryjówce - albo taki muzyk, albo taka świrnięta babka z obsesją na temat równań. To jedyne różnice.

cyberpunkowy_neuromantyk

@brain


Wychodzi na to, że niewiele straciłem, nie przechodząc tej gry drugi raz.


Dziękuję!

brain

@cyberpunkowy_neuromantyk Raczej nie. Ja The New Order przeszedłem łącznie 3 razy (dwa razy na PC i potem jeszcze na PS4 bo byłem ciekaw jak się gra w FPS na konsoli) i mi się po prostu świetnie w to grało, więc nie żałuje że zrobiłem obie linie fabularne. Ale zupełnie bym nie polecał przechodzić drugi raz żeby poznać różnice bo są zbyt mało znaczące.


Teraz trochę spoiler. Nie wiem którą linie grałeś. Ferguson całą grę był niewdzięcznym dupkiem który miał za złe że go uratowaliśmy. Wyatt - czy jak mu tam było - to zupełne przeciwieństwo i z tego co pamiętam cały czas narzucał sobie duże wymagania. Niemniej jakoś linia fabularna Fergusona bardziej mi się podobała.

cyberpunkowy_neuromantyk

@brain


Wybrałem Fergusona, głównie ze względu na jego doświadczenie (co mi potem wypomniał, że potrzebujemy świeżej krwi, bo jesteśmy już zbyt starzy na to) oraz... akcent. :')

Bigos

@cyberpunkowy_neuromantyk Polecam iść za ciosem i ograć The First Blood i The New Colossus. I nawet nie myśl o tym żeby zagrać w Youngblood.

cyberpunkowy_neuromantyk

@Bigos


Może kiedyś. Na razie staram się przechodzić zaległości, żeby pozbyć się trochę gier z zaległości. Ale że co miesiąc dochodzi nawet do kilku nowych (darmówki, Prime Gaming), to nie wiem, czy kiedykolwiek uda mi się wygrzebać. :')

brain

@Bigos @cyberpunkowy_neuromantyk O ile The Old Blood bym polecił zwłaszcza tym co grali w stare Wolfenstein bo czuć klimat starych odsłon, to z The New Colossus już mam mieszane uczucia. Jeżeli dla kogoś fabuła w The New Order jest absurdalna to w drugiej części spokojnie można to pomnożyć razy 5. Ta gra ma kilka świetnych momentów fabularnych, ale ja się męczyłem przy jej ogrywaniu.

Zaloguj się aby komentować